Roj

Uletěly včely – radujme se



Buď mi říkají že mi praskne čočka 

Nebo že mi uletěly včely

Obojí se mi zdá jako nešťstná lidovost

U čočky v kameře je to jasný a u včel taky

Rojení přeci neznamená že včely uletí

Znamená to že část jich uletí

Ale část jich v úle zůstane















Jenže

Ono to staré pořekadlo nevzniklo jen tak z ničeho

Včelaři dřív obhospodařovali včelstva jinak a je dost možné že jim včely často uletěly
“Asi v polovině dubna se začaly včely „podkrajovat“. To bylo medobraní. Nebylo k tomu třeba mnoho pomůcek. Ostrým nožem se vypáčila spodní „duška“ a potom i horní. Tak se odkrylo celé včelí dílo. Plásty visely od vrchu až dolů…
Plásty se uřezaly až po „hlavu“. Hlava bylo místo navrchu v úlu. Pokud byl úl prázdný, vložil se do něho (asi 15 cm od vrchu) dřevěný kříž. Aby dobře držel, vyvrtaly se proň otvory. Plásty se uřezávaly pod samým křížem. Co bylo nad ním, to se nechávalo…”



Proč si to píšu?


“Ahoj Vašku

Měl bych jeden dotaz, nebo snad podnět k zamyšlení pro opylaře.
Mám 3 košnice, vše se vyvíjelo hezky, včely vyzimovaly, ale pak jsem u 2 z nich vyřezal plod (6.května – akorát začínaly u nás kvést třešně)….a třetí den od vyřezání obě včelstva ve stejný čas pláchla pryč. Zbyly prázdné bedny. Po dvou hodinách se jedno vrátilo zpět.

Co jsem udělal špatně?
Neměl jsem tam přece jen nechat jeden plást s plodem aby se měly o co starat? 
I když by bylo riziko, že se s nimi utrhne?.

Už alespoň vím jaké to je když člověku uletí včely….
je to smutnější než jsem čekal, ale nějak to přijmu.
Nemáš od ostatních podobné zprávy? 
Nerad bych opakoval nějakou systémovou chybu.

Díky předem za jakoukoli radu.”

Tak

Systémová chyba

To je pěkný název

A systémový jev to asi bude

Protože mě se to letos přihodilo přesně stejně

Roje se první dny taky krmí a nechávají se zavřené

Někdo je dokonce dává do sklepa aby je přešla chuť uletět

Opylaření je staronovej obor a pláče bude ještě mnoho kolegové

Pár desítek let vydržme a budem to mít odladěnější


Uletěly nám včely

Je to smutný?

Je to ke vzteku to jo

Ale smutný to není

Jo když umřou to je smutný

Nebo když na podzim zmizí z úlu protože CCD

To je smutný

Ale když uletí někam do dutiny stromu

V plným počtu

To jim dává báječnou možnost na letošní přežití

To je přeci dokonalé

To je důvod k radosti

Navzdory smutku a vzteku


ULETĚLY VČELY – RADUJME SE

Populární příspěvky z tohoto blogu

Úvodem